Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Blogit...

Vinkkejä stressin hallintaan

Stressin taustalla on usein yksilöllisiä asioita, jotka voivat liittyä niin työkuormaan, elämäntilanteeseen kuin elämäntapoihin. Luonnollisesti myös persoonallisuutemme vaikuttaa minklaiset tilanteet aiheuttavat meille stressiä ja kuinka voimakkaasti sen koemme.

 Tunnetustihan vastuuntuntoisimmat ja myös läheisten hyvinvoinnista huolehtivat altistuvat kokevat jossakin vaiheessa elämäänsä uupumusta. Stressiherkkyyden taustalla voikin olla synnynnäistä taipumusta, mutta myös elämän varrella opittuja käyttäytymismalleja tai automaatioreaktiota kuormittaviin tilanteisiin. On myös tutkimuksellista näyttöä, että stressille voi voimakkaan uupumusjakson myötä herkistyä. Hyvä uutinen puolestaan on, että voimme myös oppia hallitsemaan stressiä paremmin. Tämä teksti listaakin muutamia perusajatuksia, joiden avulla jokainen meistä voi pyrkiä vaikuttamaan omaan jaksamiseensa.... (Lue koko teksti)

Vinkkejä parempaan uneen

Riittävä uni on välttämätöntä aivojen palautumiselle, niin yleisen vireyden kuin fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Nykypäivän ristiriita onkin, että entistä hektisemmän työelämän ja kasvaneen kognitiivisen kuormituksen myötä tarve hyvällä unelle on kasvanut, mutta samalla univaikeudet ovat lisääntyneet. 

Univaje lisää kortisolin eli stressihormonin määrää. Jos ongelmat nukkumisessa ovat stressiperäiset, syntyykin helposti negatiivinen kierre. Mitä nopeammin tilanteeseen reagoi esimerkiksi elämäänsä rauhoittamalla, sitä helpommin tämä itseään ruokkiva kierre on katkaistavissa.... (Lue koko teksti).